IK SPORT MAAR VAL NIET AF!

Herken je dit? Je bent het jaar goed begonnen, je wilt afvallen en gezonder gaan leven en dus heb je besloten om te gaan sporten. Eigenlijk houd je niet van sporten, maar goed je moet toch wat…

Na enkele weken merk je dat je best wel fitter wordt, het zwoegen gaat je steeds wat makkelijker af en zo te zien zit je al wat strakker in je vel. Maar die weegschaal hè, die blijft maar hangen rond hetzelfde gewicht. En je doet nog wel zo je best. Niet echt motiverend. Hoe kan dat nou toch?

gifs-mensen-afvallen-10660

Ik krijg met enige regelmaat mensen in mijn praktijk die maar niet begrijpen waarom ze niet afvallen, terwijl ze toch sporten. Helaas mensen, afvallen door puur alleen maar te sporten is soms mogelijk, maar is meestal een utopie! In de praktijk gaat het bijvoorbeeld vaak als volgt.

Je gaat waarschijnlijk dagelijks naar je werk (meestal met de auto). Daar zit je ruim zeven uur achter je bureau en de enige beweging die je hebt is je loopje naar het koffieapparaat en de wc. Omdat je op de vierde etage werkt neem je de lift. Tijdens de lunchpauze sla je het broodje kroket vandaag over en kies je een “gezonder” alternatief namelijk een broodje gezond.

Eenmaal thuis ben je moe, je zet het eten op tafel en na de afwas breng je de kinderen naar bed.

Zo, en nu eindelijk even lekker zitten, een kopje koffie en dan hup, naar de sportschool. Hè bah, het regent, nou ja, dan maar met de auto. Je gaat tenslotte toch sporten! Je werkt je op de sportschool een uurtje flink in het zweet, gaat douchen en stapt weer in de auto naar huis.

oefeningen-6704

Zo, goed bezig geweest vandaag! Je hebt wel wat lekkers verdiend. Even kijken in de kast hoor, oh lekker, er ligt nog een gevulde koek. Tja zou je dat nou wel doen? Ach wat, je hebt toch goed gesport? Dan kan het geen kwaad, toch? Je schenkt jezelf ook nog een glas wijn in en ploft voldaan op de bank. Voeten op tafel en televisie aan.

Zojuist heb je door een uur te fitnessen ongeveer 360 calorieën* verbruikt, maar door het eten van de gevulde koek en het drinken van een glas wijn gebruik je er ook weer ongeveer 350. Zonde! Natuurlijk is het sporten niet helemaal voor niets geweest, want je krijgt meer spieren, wordt fitter, gezonder en je rustverbruik wordt hoger. Maar vaak ga je ook meer eten, omdat je gewoon meer trek hebt.

Wat vooral heel belangrijk is, is hoe actief je in het dagelijks leven bent. Ik zal je aan de hand van een voorbeeld laten zien wat het verschil is tussen een actieve leefstijl en een inactieve leefstijl.

Ik neem als voorbeeld een vrouw van 38 jaar, 1,72 meter lang , gewicht 80 kilo. Deze mevrouw verbruikt in rust over 24 uur gemiddeld 1550 calorieën*.

Actieve leefstijl   Inactieve leefstijl  
Activiteit: Calorieverbruik*: Activiteit: Calorieverbruik*:
20 min. Lopend telefoneren 72 kcal 20 min. Zittend telefoneren 29 kcal
10 min. Traplopen 87 kcal 10 min. Stilstaan in lift 17 kcal
30 min. Fietsen (15 km/u) 220 kcal 30 min. Autorijden 100 kcal
30 min. Lunchwalk 220 kcal 30 min. Zittend lunchen 60 kcal
30 min. Opruimen 100 kcal 30 min. Lezen 40 kcal
       
Totaal gemiddeld energieverbruik 699 kcal   246 kcal

Dit maakt dus dat je tijdens een actieve leefstijl gemiddeld al 453 calorieën*  per dag extra verbruikt. Dat zijn ongeveer 3 bruine boterhammen met 3 plakken kaas of 1 portie patat .

Wil je afvallen? Zorg dan in ieder geval voor een actieve leefstijl  en pas je eetpatroon aan (eet niet te veel, maar zeker ook niet te weinig). Als je daarnaast twee à drie keer per week sport, gaat het afvallen een stuk makkelijker.

Hulp nodig? Maak gerust een afspraak voor een kennismakingsgesprek.

Het werkelijke calorieverbruik verschilt per persoon en is afhankelijk van diverse factoren.